tiistai 19. kesäkuuta 2018

Osakeostoilla: Fortum taas salkussa.



Fortum alkoi dippaamaan viime viikon keskiviikkona. Olin seurannut Fortumia ja katsellut, että siinä se on yli 20 euron kieppeillä. Viime keskiviikkona se alkoi sitten jo kiinnostaa enemmän ostotarkoitukseen, kun huomasin, että se laskee alle 20 euron. Pistin ostotarjousta sitä 19.50 e hinnoilla myös torstain ja perjantain, jolloin sen hinta nousi eli kauppoja ei syntynyt.

Mutta eilen maanantaina 18.6.2018 se meni taas alle maagisen rajan ja alin kurssi oli 19,99. Ostin Fortumia 250 osaketta hintaan 20,05 e.

Minulla on ennenkin ollut Fortumia ja sen osinkoja olen ehkä saanut neljänä vuotena. Viimeksi möin Fortumia 540 osaketta hintaan 14,40 e 24.2.2017 (kauppahinta 7776 e ja välityspalkkio 15,55). Olin ostanut ne vuotta ennen 12.2.2016 hintaan 11.01 e hintaan (kauppahinta 5945,40 ja välityspalkkio 3,57 e). Tuon vuoden aina sain osinkoja 594 euroa, josta maksoin ennakonpidätystä 151,47 euroa. Myynnistä sain voittoa 1830,60 e ja osinkoa  vuodessa 442,53 sekä välityspalkkioita maksoin 17,97 euroa. Yhteensä jäin plussalle 2255,16 euroa vuodenaikana. Myyntivoitosta toki maksoin veron.

No harmittaako ostaa nyt yhtiötä 20,05 euron hintaan, kun viimeksi myynti ja osto on pyörinyt paljon edullisempaan hintaan? Ei harmita. Jos olisin pelkkä osakesijoittaja, niin tuosta todella tajuaa, että myynti ja osto ei kannata (varsinkaan jos kurssi nousee). Minä päädyin myyntiratkaisuun, koska tarvitsin silloin pääomaa sijoitusasuntojenrakennushankkeeseen. Haluaisin tehdä hankkeen turvallisuushakuisesti ia jälkikäteen teinkin laskelmat liian löysiksi. Olin laskenut, että otan velkavipua 145.000 euroa, mutta lainasta on vielä 19.000 euroa nostamatta (koska en tarvinnut sitä). Eli turvallisuushakuisuus onnistui ehkä jopa liian hyvin.

Lisäksi ostos ei nyt harmita kalliimmalla sillä uskon, että olen saannut toisessa kohteessa joko saman tai jopa paremman tuoton. Lisäksi en olisi mitenkään voinut tietää, että kurssi tulee nousemaan. Päin vastoin, jos kurssi olisi laskenut ja en olisi myynnyt niin olisi todellakin harmittanut. Ainoa mikä ehkä harmittaa on nyt tämän kevään 2018 osinkojen saamattajäämättömyys. Toivottavasti saan osinkoja ensi keväänä.

Hyvä minä! Olen saanut ostettu osakeosto-ohjelman 2018 mukaan osakkeita (tavoite 30.000 eurolla vuonna 2018). Nyt olen ostanut noin 15.000 eurolla kolmea yhtiötä (Fortum, Yit ja Nordea). Ihan hyvä alku.


* Avaa maksuton sijoitussalkku  *

2 kommenttia :

  1. Hei, mietin tässä välillä että ostaisin jotain osakkeita, tällä hetkellä minulla on vain rahastoa hajautettuna. Mitä sanot, paljollako pitää osakkeita ostaa ns. vähintään? Olen useammassa paikassa lukenut että alle 500€ ei kannata osakkeita ostaa. Pitääkö tämä paikkansa? Miksi?

    Rakastan blogiasi, siis aivan silmiäavaavaa! Olet aivan huikea :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista. Minä olen laskenut minimimäärän osakeostoon, osakkeiden välittäjän hinnastosta. Minulla on Nordnet. Mutta esim Nordealla on kamppanja (en ole perehtynyt), jossa juurinkin pienet ostot eivät maksa sen enempää prosentuaalisesti kuin isommat. Eli selvitä osakevälittäjäsi minimihinta osakeostoissa. Esim jos Nordnet on osakevälittäjäsi, niin heidän kallein (taso 4) hinnaston mukaiset hinnat ovat `Suomessa kaupankäyntipalkkio`0,20%, minimipalkkio 9 e. Tuosta pienimmäksi edulliseksi osakeoston kooksi tulee 4500 euroa (9 e / 0,02 =4500). Alle 4500 euron ostoksesta maksat enemmän kuin 0.20% välityspalkkion (koska minimi 9 e).

      Nykyään olen vaan päätänyt, että minun minimi on 5000-6000 e.

      Nordeasta oli ainakin joskus kamppanja, että esim 200 e osakeostot olivat yhtä kannattavia välityspalkkion suhteen kuin isommat ostot...

      Poista