keskiviikko 29. syyskuuta 2021

Millaisella tahdilla olen ostanut sijoitusasuntoja?

 



Millaisella tahdilla olen ostanut sijoitusasuntoja?


Olen ollut asuntosijoittaja vuodesta 2009 alkaen. Olen ostanut asuntoja hiljalleen. Aluksi minulla oli vain yksi sijoitusasunto monta vuotta. Harjoittelin sillä. Muutamien vuosien jälkeen ostin kerralla kaksi asuntoa, rakenteilla olevan uudisasunnon sekä pienen sijoitusyksiön keskustasta. Sittemmin olen ostanut asuntoja yhden tai kaksi vuosivauhdilla. Asuntosijoitukseni ovat olleet hyvinkin erilaisia ja eri hintaisia. Vuonna 2015 ostin kolme keskustayksiötä hurjan edullisesti. Tai no yhden niistä ostin ja kaksi lunastin yhtiöjärjestyksen lunastuspykälällä pari kuukautta myöhemmin. Pari vuotta siitä rakennutin paritalon sijoituskäyttöön. Sittemmin olen ostanut pääasiassa uusia asuntoja taloyhtiölainaa hyväksi käyttäen.


Jokunen ostos on oman käytön jälkeen siirtynyt sijoitusvarallisuudeksi. Haaveilin vuoden-pari mökistä. Ostin perheelleni mökin omaan käyttöön. Huomasin kuitenkin aika äkkiä, että minä en ole mökki-ihminen. Haaveeni oli aivan väärä suhteessa lapsieni ikään. Mökillä oli kivaa onkia lasten kanssa ja lapset tekivät vanhassa navetassa paljon puutöitä ja rakentelua. Mutta, mutta. Minä en jaksanut isoa pihaa ja sen hoitoa. Mökki oli vanha rintamamies talo kaava-alueella ja siinä oli vielä tonttivarantoa. Vuokrasin rintamamiestalon. Nyt rintamamiestalossa on asunut vuokralla sama, mukava nuoriperhe jo ainakin kolmatta vuotta. Lisäksi olen pitänyt silmiä auki tonttivarantojen osalta.


Kolme edullisesti ostamaani sijoitusyksiötä ovat takoneet tasaista vuokratuottoa. Putkiremontti lähestyy `uhkaavasti`. Taloyhtiö otti yhdeksi selvityslinjaksi purkavan uudisrakentamisen. Se voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Mutta uskon, että vaikka asuntojen nykyarvoon suhteutettuna putkiremontista tulisi kallis, niin yksiöiden omistajana minulle sekin olisi tuottava diili, kun mietin putkiremontin kustannukset uuden kylpyhuoneen aiheuttamaan vuokrankorotukseen ja pienoiseen asuntojen arvonnousuun.


Ensimmäiseen ostamaani sijoitusasuntoon on myös alkamassa viemärisaneeraus. Ensimmäiset aikataulut ovat jo julki. Yhtiökokous on vielä pitämättä.


Tällä hetkellä mietin, että minun asuntovarallisuus voisi olla tässä. Maksaisin pois velkoja ja eläisin kivan elämän näiden asuntojen tuotolla. Minulla on pitkään ollut tarkoitus hajauttaa varallisuutta osakemarkkinoille. Osakkeiden ostossa olen ollut todella huono. Onneksi olen päässyt siitä vaiheesta irti, että ostan osakkeita, ja kun löydän sijoitusasunnon, myyn kaikki osakkeet ja laitan pääoman asuntoon. Nykyinen osakesijoitussalkku on kyllä vasta kolme ja puoli vuotta vanha eli sen pitkäikäisyydellä en kyllä voi kehua. 


Toki seuraan mielenkiinnosta koko ajan markkinoita. Päädyin myös tilaamaan yhden toimijan sisäpiiri viestit, että saan ensimmäisenä tietoa markkinoille tulevista tietyistä asunnoista. Eli ehkä tämä asuntomassan kasvatus ei ole vielä kuitenkaan tässä.


Millaisella tahdilla sinun asuntosalkku on kasvanut?


#asuntosijoittaminen 

#sijoittaminen 

#säästäminen

#purkavauudisrakentaminen

#pääomatulo

#vuokratulo

#arvonnousu




 

Ota seurantaan myös 

Blogi https://puolimiljoonaapaaomaa.blogspot.com/ 

Youtube https://www.youtube.com/channel/UC84AgT_R1AP28WKBfnneIFw

Instagram @puolimiljoonaapaaomaa Kiinnostaako yhteystyö? Laita sähköpostia puolimiljoonaa.paaomaa@gmail.com Mainostajille https://www.youtube.com/watch?v=JoCe27YB5hI

 

 

* Turvallinen testivoittaja.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti