maanantai 14. helmikuuta 2022

Osaanko nauttia työni hedelmistä?


Olen ollut aina säästäväinen. Nykyinen lapsiperheen kasvava kulukokonaisuus ei kuitenkaan huoleta minua. Päinvastoin. Olen ajatellut asian niin, että olen halunut säästää, että saan olla lasten kanssa kotona ja viettää lapsiperhearkea taloudellisen huolettomasti. 

Välillä huomaan kuitenkin miettiväni, kuinka paljon saisinkaan säästöön, jos minulla ei oli suurperhettä. Pienperheellä tai jopa ilman lapsia, säästö olisi huikea. Ajatteluhan ei ole kiellettyä. Silti minua ei ahdista yhtään `törsätä` lapsiin. Ajattelen jotenkin niin, että olen etukäteen miettinyt mitä haluan ja minun taloudellinen haluni perustuu juurikin siihen, että saan olla kotiäiti ilman suurempia taloushuolia.


Mutta missä kuluni sitten ovat suuremmat, kun minulla on lapsia. 


Vaatteet -ostan kuudelle ihmiselle vaatteet. Kun lapset olivat pieniä hyödynsin jonkin verran kirpputoreja, mutta nyt olen `oppinut`, että käytetty vaate kuluu nopeammin ja lapseni ovat sen ikäisiä, että vaatteet kuluvat ihan arkikäytössä. Lisäksi minulla on kolme melkein samankokoista lasta, joten heidän osaltaan vaatteiden kierrätys on olematonta. Vaateostoista olen aiemmin kirjoittanut blogissani ja kirpputorisäästöistä löytyy teksti esim. täältä.


Harrastukset -haluan, että lapseni harrastavat, mutta rajansa  kaikella (sekä taloudelliset rajat että ajalliset rajat). Tyttäreni lopetti kilpacheerledingin, kun aika ei vaan kuljetuksineen, leireineen, kilpailuineen riittänyt. Nyt uuttuutena ostin kausikortit neljälle lapselle Ounasvaaran lasketteluinteeseen. Laskettelu on ollut ennenkuin harrastus, mutta kausikortit ovat uutuus. Harrastuksiin on kyllä tullut lähes ilmaisten harrastusten (kalastus ja fresbeecolf) lisäksi vielä lisää lähes ilmaisia uusia harrastuksia (koululla  parkour ja 4H kerho innokkaalle leipojalle). Harrastuksia olen avannut blogissa ennenkin ja kirjoituksia löytyy mm täältä.


Matkat maksavat enemmän - tykkään matkustaa ja toki matkakustannukset ovat suuremmat suurperheellä. Etelän matkaan budjetoin noin 4000 euroa, mutta nyt olen oppinut, että vanhin lapsi saattaa jo haluta pois reissusta. Kotimaan matkailussa kuljetuksiin autolla menee sama kustannus, mutta reissu vaatiin isommat (lue kalliimmat) majoitustilat. Liittyisiko kuljetuksiin myös suuremman tila-auton tarve? Toisaalta tila-autot lienevät normiauton hintaisia, niin ne eivät varsinaisesti lisää kustannuksia. Matkakustannuksia olen pohtinut blogissa monesta, mm täältä löytyy yhden ulkomaan matkan kustannukset. Yhden vuoden kotimaan kylpylälomien kustannukset löytyvät täältä.


Enemmän asumispinta-alaa - olen huomannut, että rakennuttamani talo on sittenkin hiukan niukka meille pinta-alaltani. Makuuhuoneista meillä on viisi, mutta kun on viisi lasta niin kaksi lasta joutuu olemaan samassa huoneessa. Ennen meillä hiukan kierrätettiin huoneita, mutta nyt `isot` pojat eivät suostu kierrätykseen ja pikkutytöt ovat siksi huoneen jakajina. En tykkää järjestelystä eli lisätila ei olisi pahitteeksi. Löysin jo kivan talon ns. perähikilästä, mutta jostain syystä, kun olisi pitänyt painaa tarjoa nappia, en uskaltanut painaa. No haaveissa siis lisätila. Uutta tonttiakin hain, mutta en saanut, enkä ole ihan varma, onko lisätilan tarve niin akuutti, että jaksaisin rakennuttaa uuden talon. Kohta lapset alkavat jo muuttamaan pois, niin mitä minä sitten lisätilalla teen. Asumiskustannukset eivät vaikuta minulla niin paljoa kuin esim pääkaupunkiseudulla, missä asumiskustannukset ovat Lapissa aivan eri suuruusluokassa.


Elämisen kustannukset -ruuan, vessapaperin, shamppoo, hammastahnan kustannukset. Ne eivät oikeastaan halpene, vaikka henkilömäärä kasvaa. Tämä täytyy vain hyväksyä. 


Terveyteen liittyvät kustannukset -tämä kohta taitaa mennä edullisemmaksi jos sairastavia lapsia on monta. Jossain sairasomavastuissa perheen kaikkien jäsenten sairaalakulut lasketaan yhteen omavastuuseen. Toisaalta omavastuu raja on korkealla, ja ainakaan meidän perhe ei taida päästä lähellekään tuota omavastuu rajaa. Suomessa lasten terveydenhoito on lähes ilmaista (neuvola, kouluterveydenhoito, hammashoito, terveyskeskuspalvelut, jopa silmälääkäri parin vuoden välein lapsille on ilmainen...).


Mihin kaikkeen muuhun saankaan kulutettua enemmän rahaa, kun perheeni on suurperhe? Olen aiemmin kirjoittanut perheemme hankinnoista mm. täällä.


Vaikuttaako sinulla taloudellisiin lukuihin perhekoko?


Ota seurantaan myös 

Blogi https://puolimiljoonaapaaomaa.blogspot.com/ 


Youtube https://www.youtube.com/channel/UC84AgT_R1AP28WKBfnneIFw


Instagram @puolimiljoonaapaaomaa


Kiinnostaako yhteystyö? Laita sähköpostia puolimiljoonaa.paaomaa@gmail.com


Mainostajille https://www.youtube.com/watch?v=JoCe27YB5hI

 

 

* Turvallinen testivoittaja. OK Moneyn pikalaina 50-2100 € tutkimusten paras. Hae linkistä! *

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti