maanantai 17. huhtikuuta 2017

Syksylle 2017 sijoituskohde mietinnässä

Olen pitkään miettinyt, miten osaan olla aloillani. Haluan vaan olla. Haluan vaan nauttia. Nyt olen onnistunut siinä noin 1 kk ajan. Pelkkää pääomatuloa ja ei ylimääräisiä hyppyjä. Sain siis edellisen projektin loppumaan vasta ja lopputunnelmista kirjoitan mm täällä.

No, osaanko olla paikallaan? No en vissiin. 

Seuraavaan projektiin (jonka keksin pari päivää sitten) tarvitsen vähintään rahaa 50000-80000 euroa. Rahan tarvitsisin noin syksyllä 2017. Viimeistään 1.10 rahaa pitäisi olla 50000 e. No olen siis aloittanut rakennushankkeen juuri äsken, josta olen kirjoittanut mm täällä. Se on syönyt kaikki rahat eli minulla ei pitäisi olla vapaata pääomaa sijoittamiseen. Kunnes tajusin, että voin jo lopettaa säästämisen (teksin voit löytää täältä). 

Eli yhteenvetona minulla voisi olla nyt syksyllä 2017 ehkä jo vapaata rahaa sijoituksiin (jos rakennuttamisprojektin maatyöt sujuu budjetin mukaan ja jää ylimääräistä?). Kustannuslaskelman mukaan rakennushankkeen kustannukset olisivat 266000 euroa, hankkeeseen otan lainarahaa 145000 euroa, eli omaapääomaa siihen tarvitsisin 121000 euroa. Viimeisimmän laskelman mukaan minulla on opoa vapaana 135000 euroa eli minulla voisi olla vapaata pääomaa nyt 14000 euroa (135000-121000). Lisäksi voisin saada joka kuukausi noin 2000 e säästöön. 1.10 minulla voisi olla vapaata pääomaa 24000 euroa (14000 + (2000 e x 5kk)).

Ostaisinko syksyllä sittenkin jonkun räihnän kolmion keskustasta (opoa 50000 ja loput rahoitusvastiketta), vaikka marraskuussa minulle valmistuu uusia sijoitusasuntoja? No, en osta kun rahaa ei ole silloin noin paljoa. Ellei tapahtuisi joku ihme ja syksyllä olisikin vapaana 45000 euroa. Sijoitussuunnitelma sanoo, että osake ostot olisi aika aloittaa. Syksyllä 2017 minulla voisi olla vapaata pääomaa 24000 euroa. Toisaalta tuo on hyvä pelivara, jos rakennushankkeen budjetti pettää....

*Avaa maksuton osake- ja rahastosalkku *

4 kommenttia :

  1. Olisiko tuo sijoituskohde siis uusi rakennushanke vai mikäs se olisi? Mielenkiintoisia suunnitelmia sinulla luvassa. Minuakin kiinnostaisi organisoida rakennushankkeita ja sijoitusasuntoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Nyt mietin uutta sijoitusasuntoa, mutta oikeasti sijoitussuunnitelmani sanoo, että seuraavaksi on osakkeiden oston aika, niin saan hajautusta. Minulla siis nyt all-in asunnot. Eli eihän tämä hyvä hajautus ole. Mutta osakkeet ovat niin kalliita. Toki niiden osto helpottuisi syksyllä kun tulisi se kunnon romahdus...

      Poista
    2. Jos oma ammattitaitosi on vahvinta asunto- ja kiinteistösijoittamisessa, saattaa sillä sektorilla pitäytyminen olla ihan perusteltua. Varsinkin kun osakkeet ovat "kalliita", kuten mainitsit.

      Jos muut omaisuuslajit kuitenkin kiinnostavat ja mielenkiintoa uuden oppimiseen riittää, voi allokaation muutos olla järkevää. Sijoituspääomaahan sinulla on varsin runsaasti.

      Itse kirjoittelin blogiini hiljattain omasta allokaatiostani, joka on myös varsin asuntopainotteinen. Ehkä esimerkiksi metsä voisi kiinnostaa sinua, jos pidät konkreettisista sijoituskohteista.

      Poista
    3. Hajautus on nyt kyllä kova sana. Sille linjalle minun on lähdettävä (varsinkin kun ole kehittänyt uuden projektin puolen vuoden - vuoden päähän).

      Poista