perjantai 24. elokuuta 2018

Taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen velkavivun avulla




Taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa. Toiselle taloudellinen riippumatomuus on sitä, että saa minimielintasonsa pidettyä yllä. Elää säästeliästä elämää ja elämässä on paljon vapaa-aikaa. Toiselle taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa, että elää yltäkylläistä elämää. Voi toteuttaa haaveita, lentää ympäri maailmaa ilman taloudellisia huolen häiviä. Tehdä mitä huvittaa ja silti talous on kunnossa. Taloudellista riippumattomuutta on myös kaikki tuolta väliltä.

Minulle taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa sitä, että en enää ole mitenkään riippuvainen työpaikasta tai palkkatuloista. Vakituisesta työpaikasta irtisanoin itseni yli 5 vuotta sitten. Huomasin, että en enää tarvinnut työpaikasta saamaani palkkaa. Palkka jäi aina ylimääräiseksi rahaksi. Joten aloin kyseenalaistaa, että miksi käydä 8 tuntia päivässä töissä, kun päivän voisi hyödyntää paljon paremminkin (saada enemmän `palkkaa` vähemmällä työtuntimäärällä).

Nykyään pääoma tekee töitä, kun minä olen vapaalla. Tuloni ovat lähtöisin pääomasta (pääomatuloja tai firmani kautta palkkatuloa pääomastani). Lisäksi teen jonkun verran harrastukseksi yritykseni kautta töitä. Näistä harrastustöistä tulevaa korvausta en tarvitse ollenkaan elämiseen. Mutta olen huomannut, että niitä on kiva tehdä, kun ne ovat kuin extraa win-win tilanteessa, jossa itse saan määritellä mitä teen ja miten paljon teen. Tämä sopii hyvin prioriteetteihini, sillä haluan olla lasten kanssa kotiäitinä.

Olen pohtinut paljon, miten olen saavuttanut näin hyvän erikoisaseman. Jos joku olisi kertonut kymmenen vuotta sitten, että minulla tulee olemaan näin hyvä tilanne (elää täysin `pääomatuloilla`, saada olla kotiäiti ja saada tehdä lisäksi harrastujuttuja, josta vielä maksetaan), en olisi uskonut. 

Olen päätynyt, että minulla tilanteeseen on eniten vaikuttanut (maltillinen) velkavipu. Ilman velkavivun tuomaa tuottoisuusbuustia, en olisi saavuttanut näin hyvää taloudellista asemaa. Toki kokonaisuuteen ovat vaikuttaneet muutkin seikat, kuten korkojen alhaisuus ja otollinen sijoitusajoitus. Mutta isoin tuotto-onnistuminen on tullut, koska olen tuurilla tajunnut käyttää velkavipua hyväkseni. Laskin velkavipua paljon laskelmissa, ja päädyin aina, että velkavipu edistää taloudellista riippumattomuutta. Vasta kun sain omaan todelliseen kohteeseen bulletlainan, ymmärsin velkavivun todellisen tehon. 

Pitkään minulle oli asuntosijoituksiin todella maltillinen 34 % velkavipu. Pidin lukua liian pienenä. Minulla on tällä hetkellä velkavipu 40,6 %. Omaa sijoitus pääomaa minulla on 684.000 euroa ja velan kanssa kokonaissijoitusvarallisuus on noin 1.151.000 euroa. Velkaa minulla on 467.000. Se on kyllä hurja summa.

Uskaltaisinko ottaa uudelleen saman verran lainaa, jos olisin vielä projektini (taloudellinen riippumattomuus) alussa? Ainakin laskisin lainani tarkasti. Mistä saisin edullisimman lainan? Mitkä olisivat lainan kulut? Millainen lainakokonaisuus olisi taloudellisesti kannattavin? Lisäksi toivoisin, että tekisin ensimmäiset sijoitukset yhtä hitaalla aikavälillä kun olen nyt tehnyt. Näin olen pienentänyt riskiä.

Toki taloudellinen riippumattomuus on mahdollista saavuttaa ilman velkaa. Silloin matka kohti taloudellista riippumattomuutta on hitaampi ja ehkä riskittömämpi. Mutta mikä riski on sen arvoinen, että lopputuloksen saa aikasemmin? Minä olen ollut asuntosijoituksissa maltillisen velkavivun kannattaja. En suosittele kenellekään lainan ottamista, mutta laskelmia kannattaa aina tehdä eri vaihtoehdoista.


*
Avaa tili ja hyödynnä tarjous *

11 kommenttia :

  1. Tervehdys, onnittelut menestyksestäsi sijoittajana ja täytyy kyllä nostaa hattua että pidät blogia omana itsenäsi. Olen taustalla sinua aktiivisesti seurannut jo jonkin aikaa.

    Velkavipu on vielä ajatuksissani kaukana tulevaisuudessa, vasta parisen vuotta kun on tullut aktiivisemmin tavoiteltua taloudellista riippumattomuutta. Blogiakin on tullut pidettyä vasta pari kuukautta. Ehkä se, että blogisi nimi on vaatimattomasti Puoli miljoonaa pääomaa ja itsellä Eurotarkka kuvastaa sekä meidän suhtautumistamme riskiin että sitä millä tasolla sijoitusmarkkinoilla operoidaan :)
    Mutta yritetään täältä tulla perässä, kuukausi kerrallaan. Oppia ikä kaikki.

    Tervetuloa blogivierailulle: https://eurotarkka.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eurotarkka, kiitos kivasta kommentista! Kävin tutustumassa sinun blogiin. Blogin pitäminen selkeyttää omia rahavirtoja, ainakin minulla. Suosittelen!

      Poista
    2. Kiitoksia vierailusta. Kyllä, huomaan saman jo nyt. Mukavaa syksyn odotusta!

      Poista
  2. Minä kyllä ihailen sinua Kirsikka!
    Huomaan miettiväni aina lukiessani sinun vaurastumisen tarinaa, että ei mitenkään onnistu minulta tai että olen jo liian myöhässä ja juuri nyt ymmärsin, että se saattaa olla este tielläni. Siis tämä sisäinen puhe.

    Noh, oikeasti olen pahasti kyllä myöhässä oikeastikin siinä mielessä, että nyt 35-vuotiaana en omista vielä yhtään asuntoa tai mitään kiinteää omaisuutta ja ainoa omaisuuteni on pieni sijoitussalkku.
    Olen kiinnostunut asuntosijoittamisesta, mutten vaan tajua siitä mitään tai ainakaan niin paljoa, että uskaltaisin oikeasti ottaa ja ostaa asunnon sillä mielellä, että joskus tienaisin sillä.

    Noh, tästä tuli nyt tällänen spontaani avautuminen tähän kohtaan, mutta siis todellakin! Ihailen sinua!

    Niin ja meinasin muuten sanoa, että olen tainnut itse alkaa tavoitella ennemminkin sitä omavaraistalouden, minimaalisten kulujen kautta taloudellista vapautta, vaikka oikeasti ajatus taloudellisesta riippumattomuudesta tuntuu aivan mahdottomalta.
    Huomaan kyllä identiteettini muuttuneen sen suhteen jo tämän vuoden aikana, että aiemmin taloudellinen riippumattomuus aiheutti ajatuksena epäuskoista naureskelua ja nyt se pistää ajatukset raksuttamaan keinoista, miten sen voisi oikeasti saavuttaa.

    Okei. Nyt lopulta päätän tän kommenttini tähän ja lakkaan jaarittelemasta :D
    Kivaa päivää Kirsikka!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista PenniRoponen! Minua ei kannata ihannoida ja ajatella että ei voi itse saavuttaa sitä mistä haaveilee. Sinä voi saada juuri sen minkä haluat. Se on ihan sinusta itsestä kiinni (luuletko että minä ajattelin esim 12 vuotta sitten että päälle kymmeneen vuoteen ole taloudellisesti riippumaton ja silti minun talous on hurjasti ylijäämäinen... kuvittelin toki että en minä voi tuollaita saavuttaa). Toki saat ihailla minua, mutta ihaile niin että saat siitä itse sen voiman. Päätä että päihität minut. Haluat enemmän. Jos sinulla on oma talousblogi ja luet muita talousblogeja, sinulla on kaikki tieto käsilläsi mitä tarvitset esim taloudelliseen riippumattomuuteen. Yksinkertaistettuna taloudellinen riippumattomuus on prosentuaalinen laskutoimitus. Ihan sama mitkä ovat tulot, jos saastät siitä esim 40 % niin tulevaisuudessa olet väkisinkin taloudellisesti riippumaton (suhteessa tuohon sinun lähtötasoon). Kivaa päivää sinulle!

      Poista
    2. Minä sain tuota ensimmäistä kommenttiani kirjoittaessa juurikin tuon ahaa-elämyksen, että olen tähän mennessä vain ihaillut ja ihmetellyt, ettei minulta onnistuisi. Ajatellut, että en ole aloittanut tarpeeksi ajoissa, en ole tehnyt tarpeeksi jne..

      Eli siis sain itseni kiinni itseteossa puhumasta negaa itselleni.
      Ja eka askel oli siis sen tiedostaminen.
      (Ja vaikka siis olen hurjasti jo tehnyt töitä asian kanssa, niin näin sitä ei huomaa sitä omaa sisäistä puhettaan kuin "vahingossa")

      Minä siis kyllä oikeasti ihailen sinua, silleen hyvällä tavalla.
      Tämä blogimaailma on oikeasti avannut ihan uuden lehden elämässäni ja sitä kohti mennään, jota alan pikkuhiljaa nähdä mielessäni oikeasti eikä vain naurettavina lottovoittopäiväunina. (En tosin lottoa ikinä).

      Jollain kynnyksellä tässä olen, mutta kerään ilmeisesti vielä rohkeutta astua eteenpäin..

      Poista
  3. Tämä kommentti ei liity velkavipuun, mutta blogiisi kyllä :) Tykkään blogistasi ja käyn tätä aina lukemassa, kun uusi kirjoitus tulee. Sinulla on hyvä ote! Mielenkiintoista olisi tietää tarkka varallisuutesi. Tarkoitan tällä sitä, että kuinka monta asuntoa ja mitä osakkeita sinulla on. Saattaahan sinulla se tieto täällä blogin syövereissä jossain olla, mutta en ole vielä ainakaan löytänyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. `Velkaa minulla on 467.000 euroa. Velan kanssa kokonaissijoitusvarallisuus on noin 1.151.000 euroa. Omaa pääomaa minulla on sijoituksissa 684.000 euroa.` ja pääosa kiinni asunnoissa.

      Osakkeet löytyvät täältä:
      https://puolimiljoonaapaaomaa.blogspot.com/2018/07/telian-osake-oston-onnistuminen.html

      Kiva kun tykkäät blogistani. Itse yritän kehittää vlogeja
      (youtube kanava https://m.youtube.com/channel/UC84AgT_R1AP28WKBfnneIFw)

      mutta ne on kyllä aika työläitä... en saa niitä niin helposti tehtyä, vaikka intoa kyllä löytyisi!

      Poista
  4. Tämä on kyllä ikuinen kysymys: paljonko ottaa velkavipua. Asuntosijoittamisessa, jos tietää mitä tekee, riskit ovat helpommin hallittavissa. Sillä on toki paljon merkitystä, mistä asunnon ostaa. Esimerkiksi Salosta jos olisi omistanut asuntoja, olisi voinut jäädä luu käteen. Myös esimerkiksi Tukholma on valtavan riskialtis paikka. Helsingin arvo ehkä todennäköisesti tulee säilymään, vaikka aina välillä huomautellaan "asuntokuplasta".
    Mutta että pitää tietää mitä tekee ja toivoa, ettei käy mikään musta joutsen kohdalle.

    VastaaPoista
  5. Velan suhteen suosittelen kaikkia, myös sinua tekemään happotestin.

    Miten käy, jos korkotasot nousevat kuuteen prosenttiin? Jos korkomarginaalisi olisi esimerkiksi 1,5%, tuolla velalla 467k€ korkokulut ovat noin seitsemän tonnia. (Todennäköisesti marginaali on alempi..)

    Kestäisitkö nelinkertaistumisen?

    Kiinteistöjen hinnoissa ei ole niin paljon volaa ja riskiä kuin osakkeissa, joten taitaapa olla niin, että itse keikun isommalla riskillä täsä leikissä puolella tuosta velkaantumisasteesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Minä teen maksimi korkolaskemat 8 % korolla.

      Poista