keskiviikko 17. marraskuuta 2021

Väite: Asuntoihin, kiinteistöihin ja osinko-osakkeisiin sijoittaminen on ”tylsää”, varsinkin osta ja pidä -strategialla


Väite: Asuntoihin, kiinteistöihin ja osinko-osakkeisiin sijoittaminen on ”tylsää”, varsinkin osta ja pidä -strategialla. 

Keskusteluissa ja keskustelupalstoilla tulee pintaan vähän väliä väite, että asuntoihin, kiinteistöihin ja osinko-osakkeisiin sijoittaminen on ”tylsää”, varsinkin osta ja pidä -strategialla. Ihmiset hakevat sijoituksiin nopeutta ja jos nopeutta (lue ylituottoja) ei tule, sijoittaminen koetaan jopa turhauttavaksi. Ymmärrän pointin ja joissain vaiheessa minullakin oli kiire saada enemmän tuottoa, ostaa enemmän asuntoja, ostaa isommilla summilla osakkeita. Kiire ja paine paremmasta tuotosta toki saattaa selkeyttää sijoitusstrategiaa. Todellisuus on kuitenkin monesti toisenlainen. 


Minä olen kokenut, että juurikin `osta ja pidä` -strategia sopii minulle. Minun ei tarvitse stressata. Minulla on streategia, jota noudataa. Lisäksi strategia on yksinkertainen. Noudattamalla strategiaa, jossa sijoitusten tuotto sijoitetaan uudelleen ja lisäksi sijoituksiin lisätään vähitellen pääomaa, kasvattaa väkisinkin varallisuutta pitkällä tähtäyksellä.


Olen kokeillut myös toista strategiaa. Streategia olkoon nimeltään `osta asuntoja, mutta kasvata välillä tuottoja osakesijoituksissa`. Siinä välisijoitin ylimääräisen oman pääoman osakkeisiin, ja kun ostin seuraavan sijoitusasunnon, pistin osakesalkun sisällön kokonaan asuntosijoitukseen. `Säästäessäni` pääomaa sijoitusasuntoon, en halunut pitää kertynyttä säästöä tilillä tuottamattomana. Tarve välisijoittaa oma pääoma, tuli siis siitä, kun halusin olla pääasiassa asuntosijoittaja ja asuntosijoitukseen kertasijoitus on yleensä euromääräisesti iso. On vaikeaa sijoittaa pieniä kertasummia asuntosijoittamiseen. Tämä toimi minulle hyvin kahden sijoitusasunnon ostossa, koska samaan aikaan osakemarkkinoiden kurssi oli koko ajan nousujohteinen. Kahden loistavasti onnistuneen osta-myy osakkeita/nosta tuottoa säästöajalta kokeilun jälkeen tajusin, että en ole luonteeltani osta-myy osakesijoittaja. Minulla ei ollut mitään käsitystä, millä osakkeella voin saada ns. lyhyessä 3kk-18 kk ajassa pääomaa kasvamaan. Pahin skenaario olisi ollut se, että säästöaikana säästöni määrä olisi laskenut. Lisäksi strategiassani ontui se, että maksoin aina välistä verottajalle myyntivoitosta veron. Veron osuuden selitin itselleni sillä, että halusin kasvattaa asuntomassaa. Lopulta en osanut selittää tämän stretegian järkevyttä itsellenikään. 


Hajautusmielessä päädyin siis toisenlaiseen ratkaisuun. Ostan välillä hajautusmielessä osakkeita. Ostan osakkeet ajallisesti hajautettuna. Osakkeissa pääpaino on tylsissä osinko-osakkeissa. Osakkeiden osto vähentää minun sijoitettavaa pääomaa asuntoihin, jolloin uusien asuntosijoitusten ostoväli harvee. Tämä on sopinut minulle loistavasti. Vaikka seuraan mielenkiinnosta koko ajan markkinoita, minun ei tarvitse olla koko ajan aktiivisena toimijana. Näin saan aikaa eniten kerrytettyä siihen, mihin sitä eniten haluan käyttää. Minulle jää eniten vapaa-aikaa ihan vaan kutoa villasukkaa, hieroa pieniä jalkapohjia, kutitella napaa ja hoitaa kuopukseni kanssa hänen leikkivauvoja. Kotiäitiys ja sijoittaminen sopivat yhteen!


Millainen sijoiitamistyyli sopii sinulle?


#kotiäitiys #ostajapidä #sijoittaminen #säästäminen #osakesijoittaminen #asuntosijoittaminen #sijoitusstrategia

Ota seurantaan myös 

Blogi https://puolimiljoonaapaaomaa.blogspot.com/ 

Youtube https://www.youtube.com/channel/UC84AgT_R1AP28WKBfnneIFw

Instagram @puolimiljoonaapaaomaa Kiinnostaako yhteystyö? Laita sähköpostia puolimiljoonaa.paaomaa@gmail.com Mainostajille https://www.youtube.com/watch?v=JoCe27YB5hI


*Turvallinen testivoittaja. OK Moneyn pikalaina 50-2100 € tutkimusten paras. Hae linkistä!*

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti