tiistai 11. toukokuuta 2021

Taulukkolaskentaystävästä sijoittajaksi



Olen ollut hyvin innokas taulukkolaskentaystävä. Joskus laitoin kaikki luvut excel taulukkoon. Minulla oli silloin varmaan tarve saada talousluvut hallintaan. Kun jokainen luku `kuuluu` johonkin (jokaiselle luvulle on oma paikka), on lopulta taloudellinen sekasoppa hallinnassa. Tästä hallinnasta on helppo lähteä trimmaamaan lukujen kokonaisuutta. 


Minä mietin tässä vaihessa, että mihin haluan rahaa käyttää? Mitkä ovat omat arvoni? Tein toisesta päästä taulukkoja. Katsoin mihin rahani kuluvat ilman kontrollia. Katsoin kokonaisuutta. Montako prosenttia tuloistani menee mihinkin kuluerään?


Lopulta olin yleistänyt luvut monena kuukautena niin, että katsoin, että kokonaisuus ei ole minun elämästä. Luvut eivät olleet minun elämänarvojeni mukaiset. Yhden tällaisen käännekohdan muistan, kun esikoinen oli päivähoidossa ja minä kävin töissä. Esikoinen oli täyttänyt kolme vuotta ja olin palanut kodinhoitotuen jälkeen virkaani. Työ oli kivaa! 

Mutta! En halunut, että lapseni joutuu olemaan muiden hoidossa. Yhtälöstä teki älytöntä, kun minulla jäi joka kuukausi noin puolet palkasta käyttämättä. Halusin ostaa sillä palkan osalla vapaa-aikaa.


Tämä `vapaa-ajan ostamisen` oivallus on kantanut jo runsaasti yli kymmenen vuotta. Pistin tulovirrat niihin kohteisiin, mihin halusin. 

Tykkäätkö sinä tehdä oman talouden laskelmia?  


#säästäminen #sijoittaminen #asuntosijoittaminen #osakesijoittaminen #taloudenhallinta #suurperhe #itsellinenäiti

Ota seurantaan myös 

Blogi https://puolimiljoonaapaaomaa.blogspot.com/ 

Youtube https://www.youtube.com/channel/UC84AgT_R1AP28WKBfnneIFw

Instagram @puolimiljoonaapaaomaa Kiinnostaako yhteystyö? Laita sähköpostia puolimiljoonaa.paaomaa@gmail.com Mainostajille https://www.youtube.com/watch?v=JoCe27YB5hI

 

 

* Turvallinen testivoittaja. OK Moneyn pikalaina 50-2100 € tutkimusten paras. Hae linkistä! *

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti