maanantai 29. tammikuuta 2018

Velkavipu sijoittamisessa, ystävä vai vihollinen?

Olen miettinyt monessa kirjoituksessa mikä määrä on liikaa lainaa? Milloin velkavipu on liian korkea? Kirjotuksia löytyy mm täältä.

Nyt asia tulee taas mietintään, kun minun pitäisi tietää nostanko jo neuvottelemani sijoituslainan nostamattoman viimeisen osan. Nostamatta on 19.000 euroa. Saanen nostaa lainan vielä parin kolmen kuukauden aikana. Kulut nostosta ovat 25 euroa (saattoi olla myös 35 euroa per nosto, en muista, enkä jaksa tarkistaa). Olin miettinyt, että tuo minun neuvottelemani laina on kallis. Mutta mikä on kallis?

Sijoituslainan korko on nyt 2 %. Johtuen siis siitä kun euripor on niin alhaalla. Eli lainan korko voi toki nousta. Mutta alan päätyä, että tuo on ihan edullinen laina nostaa.

Olen päätynyt monessa laskelmassa, että minun maksimi velka on 400.000 euroa. Tämä velkamäärä on maksimi, riippumatta siitä paljonko on kokonaisvarallisuus (toki ajatus saattaa myöhemmin muuttua). Haluan nukkua hyvin. Ja henkinen maksimi on tuo summa. 

Toisaalta lasken asiaa myös vekavipuprosentin kautta. Olen aiemmin ollut esim mielestäni liian turvallisuushakuinen, kun velkavipuni on ollut 34% luokkaa. Tähtäsin silloin noin 40 % velkavipuun.

Minulla on nyt velkaa 369000 euroa (sisältää yhtiölainat ja henkilökohtaiset lainat, 37 % velkavipu, 31.12.2017 369000/997.750), jos ottaisin tuon velan 19.000 euroa olisi velkani 388.000 euroa (velkavipu 29.1.2018 388.000/1.017.750 eli 38 %, tähän vaikuttaa jo pääomani kasvu tammikuulta 2018, jonka arvioin olevan ainakin 20.000 euroa). Eli velkavipu ei olisi vielä kohtuuton, ja määränä velka ei menisi tuon henkisen 400.000 euron yli.

Toinen kysymys on mihin sijoitan tuon lainan? Osakeostot pitäisi aloittaa, mutta en vaan saa ostettua mitään (kaikki on niin kallista).


Onko 2 % sijoituslaina kallis?




*
Lue lisää Superluotosta Nordnet on tutkitusti ylivoimainen sijoitusten rahoittajana, korko jopa 0,99 %. Nordnetin kaupankäyntiluottomuotoista lainaa saa sijoitusomaisuutta vastaan, mutta luottoa voi käyttää myös muuhun tarkoitukseen. Tutustu Superluottoon ja laske millaisen koron voit saada. Luotolla sijoittamiseen liittyy korkea riski ja se vaatii osaamista arvopaperimarkkinoista. Voit menettää enemmän kuin sijoitetun pääoman. Superluoton todellinen vuosikorko on 0,995 %. 100 000 €/12 kk luoton kokonaiskustannus on 100 995 €. *

1 kommentti :

  1. Suuremmissa summissa kannattaa pitää pienempää velkavipua, sillä huonossa tapauksessa palkka ja muu omaisuus ei riitä tasapainottamaan tappiota. 40% velkavipu voi kuulostaa maltilliselta, kuitenkin kannattaa muistaa, että SP 500 laski huipuistaan puolen vuoden aikana 60%. Tämä voi hyvinkin toistua, mikä tarkottaisi että 40% velkavivulla menettäisi melko nopeasti koko varallisuuden. Tuohon päälle vielä huonolla tuurilla putkiremppa tai muu iso meno. Itselläni omaisuus vielä pienempi kuin sinulla, mutta olen päätynyt, että 30% velkavipu on sopiva minulle. Tuo extra 10% ei tuo ”riittävästi” tuottoa verrattuna mahdolliseen tappioon.

    VastaaPoista