lauantai 16. syyskuuta 2017

Mihin minä haluan säästää rahaa?

Mihin minä haluan säästää rahaa? 

Moni miettii mihin haluaa säästää rahaa? Mikä on se motiivi? Haluatko kenties itselle mahdollisimman ison varallisuuden tilille? Haluatko, että lapsesi saavat mahdollisimman ison perinnön? Eli varallisuus jatkaa kasvua vielä sinun jälkeesikin?

Minulla kysymys taitaa olla vielä kokonaisuudessa miettimättä, koska en ole osannut purkaa varallisuuttani niin, että se olisi syöty lopussa. Kaikki laskelmani tähtäävät siihen, että varallisuus kasvaa. Toisaalta olen laskenut, että esim miljoonan varallisuus on minulla jopa jo liikaa (laskelma löytyy esim täältä).

Pientä törsäilyvarallisuutta olen miettinyt mm. tässä kirjoituksessa harrastusten kalleudesta. Ja näinhin olen siis halunnut säästää.

Minä haluaisin turvata lapsilleni pienen taloudellisen turvan (joskus olen mitoittanut sen niin että jokaiselle olisi yksiö keskustasta, josta jokainen nappula saisi kuukaudessa vuokratuottoa esim 300 e, joku tuollainen olisi ihan kiva lisätulo). Mutta tähän nyt ei paljoa varallisuutta saa sulamaan.

Kun lapset muuttavat pois kotoa, kuvittelen että minulla ei ole enää niin paljoa menoja omalta osaltani. Halusin opettaa lapseni jo peruskotikasvatuksessa vastuullisiksi rahan käyttäjiksi, että he pärjäävät ns. omillaan. Joten kuvittelen, että olen onnistunut kasvastustyössäni ja heihin päin ei olisi säännöllisiä menovirtoja.

Mutta tuo, mihin haluaa lopuksi säästää rahaa, on vaikea kysymys? Olen siis jo ostanut taloudellisen riippumattomuuden aikana vapauden tehdä mitä haluan eli ostin vapaa-aikaa. Eli käytän pääoman tuottoja siihen, että voin olla vapaalla. Mutta on vaikeaa osata syödä pääomaa. Minä en ole oikein osannut tehdä siitä laskelmaa. Vaikea yhtälö. Osaisinkohan edes tehdä sitä.  Ja milloin uskaltaa alkaa syömään pääomaa. Paljonko pitää olla varallisuutta, että sen yli menevän voi 'syödä'. Ainakaan yli miljoonan euron ei varallisuuden tarvitse olla, vai? Milloin sinä uskaltaisit alkaa 'syömään' kaiken ylimääräisen varallisuuden? Eli mikä varallisuus sinulle riittäisi?


*

Lainaa tarpeesi mukaan 500 - 50.000 euroa jopa 15 vuodeksi. Hae lainaa tästä.

1 kommentti :

  1. Oma suhtautumiseni on silloin kun tarvii. Siinä on iso ero siihen kun haluaa. Rahan haluaisin jatkavan korkoa korolle elämää niin, ettei se koskaan vähenisi kulutuksesta huolimatta, mutta kynsin hampain en siihen pyri. Jos tulee eteen tilanne missä raha käytettynä tuo suuremman hyödyn kun sijoitettuna niin silloin on aika käyttää. Uskoisin, että lähempänä virallista eläkeikää jättäisin kasvattamisen toissijaiseksi ja keskittyisin nauttimaan elämästä joko kuluttaen pottia tai mikä sen ilon sitten silloin tuokaan ;)

    VastaaPoista