perjantai 14. syyskuuta 2018

Noomi, ykköstuubi, sormet ja nopat?



Ekaluokkalainen poikani tuli eilen koulusta kotiin. Poika kertoi, että tuli matematiikan läksyjä. Ai, että ajattelin minä. 

Matematiikankirja on Dragonbox 1 luokka, tehtäväkirja, syksy. Dragonbox Finland Oy 2018.

Katselin vähän aikaa keittiön pyödässä päänraapimista ja kiemurtelua.

Sitten menin katsomaan kotitehtävää 1.3 c. Kysessä on ykkösluokan matematiikan sivun 9 tehtävä. Eli ihan alkupäässä kirjaa ollaan.

Poikani ei tiennyt mikä on noomi, ykköstuubi, sormet ja nopat. Ja kotitehtävänä oli 1.3 c) Täydennä noomi, ykköstuubi, sormet ja nopat mallin mukaan. (Kuvassa on tehtäväaukeama ja oikealle ylhäällä tehtävä 1.3 c)

Oli pakko tehdä ensin kohta b, että ymmärrettiin edes c tehtävän tehtävänanto.

Itsellä kävi mielessä, että voisiko se tehtävä olla kuitenkin hiukan selkeämpi, kysessä on kuitenkin numeroiden kaksi, kolme, neljä ja viisi opettelu. Numerot itsessään lapsi tiesi. Mutta, että voi oppia matematiikkaa on ensin opittava käsitteet noomi, ykköstuubi, sormet ja nopat...

Jäin nyt kyllä todellakin miettimään. Tuohan voi olla ihan huippujuttu, jos lapsi saa tuosta itselleen tarinan ja esim kirjasarja ei muutu seuraavana vuonna. Mutta entä jos tuosta jää mieleen sen helpon asian (numerot) vaikeus? Mutta kylläpä mietityttää.


Onko tuo tehtävä muille ihan selkeä? Meneekö vastaus heittäen? Tarkennuksena, että edellisillä aukeamilla ei selvitetty lapselle esim noomi ja ykköstuubi käsitteitä....

*Nordnet - Säästäminen ja sijoittaminen

17 kommenttia :

  1. Mä en ymmärrä yhdestäkään tehtävästä mitään.

    T. 32-v yliopistotaustainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eka luokka, matematiikka, sivu 9 ja syyskuussa kotitehtävänä... Tarkoitus oppia 2, 3, 4 ja 5 numerot. Voisihan ne helpomminkin oppia? Mutta on ainakin saatu helppo, tärkeä ja kiva asia aikas haasteelliseksi (aikuisellekin haasteellinen, mutta kohde on 7 v töppänä, jolle voisi motivaatiota lisätä, että saa onnistumisen kokemuksia)

      Poista
  2. On kyllä todella epäonnistunut tehtävän anto A-C tehtävissä. Minulla ei ole mitään hajua, mitä yhdessäkään tehtävässä pitäisi tehdä. Toivottavasti koko kirjan tehtävien anto ei ole vastaavalla tasolla, koska oppiminen tulee olemaan kyllä todella vaikeeta. Ensimmäisen luokan oppilaalla ei voi olla mitään käsitystä mitä näissä pitäisi edes katsoa.

    VastaaPoista
  3. Tunsin turhautumisen yrittäessäni ymmärtää mitä tuossa pitää tehdä. Ei auennut minulle..
    Ainut selitys, jonka keksin, on että noomi ja ykköstuubi näiden kahden piirroshahmon nimet, muttei sekään kyllä auttanut asiaa yhtään. :D

    Olen samaa mieltä, että epäonnistunut tehtävänanto kohdissa A-C

    VastaaPoista
  4. Liittyykö tähän tehtävään jokin sovellus/appi? Jos ei niin on kyllä vaikeaselkoinen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti liittyy joku appi. Toki meillä kotona on siis vaan kotiläksynä tehtäväkirjasta tietty tehtävä.

      Poista
  5. Ilmeisesti noomi on tuo pitkulainen makkara, jolle pitää piirtää yhtä montaa silmää kuin ylhäällä on ohjeeksi annettu.
    Ykkösputki on tuo valkoinen ruututorni johon väritetään luvun mukainen määrä ruutuja tuubiksi.
    ”Sormet” laitetaan viivoina tuon tumman tytön kuvan vieressä olevaan ruutuun ja nopan silmäluvut tuon jäppiksen kuvan vieressä olevaan ruutuun..
    Mutta yhtä kaikki, ihan taukki tehtävänanto!

    Mä olen toiminut opettajana ala-asteella viiden vuoden ajan, enkä ole koskaan nähnyt yhdenkään luokka-asteen matikankirjassa noin älyvapaita tehtäviä... O_O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ellei tässä ole nyt kyseessä uuden hienon opetussuunnitelman innovaatiot jotka valmistavat lasta ohjelmointikieleen ja koodaamiseen, jos mä en sitten ainakaan tajua yhtään mitään...

      Poista
    2. Joo, noin minäkin, vanha matemaattisten aineiden lehtori, ymmärsin aukemamaa luettuani.
      Mutta harvinaisen vaikeasti aukeaviin nimityksiin ovat kirjan tekijät päätyneet saadakseen omat, ilmeisen huikeat oppimismielikuvansa siirtymään oppikirjan aukeamaksi.

      Poista
    3. Näin me myös tuo tulkittiin (tai siis minä tulkitsin ja poikani joutui olemaan ihan passiivinen merkitsijä, koska ei 7 v voi osata tulkita tuosta yhtään mitään).

      Poista
  6. Tosi epäselvä tehtävänanto! Aukeaman aikaisempien tehtävien perusteella jäin pohtimaan, onko noomi tuo tyttö ja ykköstuubi poika?? T. Insinööri

    VastaaPoista
  7. Ihan piti googletella tämä dragonbox, ei taida ihan yksin tehtäväkirja näemmä riittää. Opettajan pitäisi varmistaa, että käsitteet ovat selvät ennen läksyjen antoa. Koska tuota oheismateriaalia satukirjoineen ja sovelluksineen ei ole kotona, on kotiväen vaikea auttaa läksyissä.

    VastaaPoista
  8. Olen seurannut blogiasi jo jonkin aikaa. Kiitos mielenkiintoisista postauksista. Toimin alakoulun pienryhmissä erityisopettajana ja tuo tehtävä oli mielestäni aivan ala-arvoinen. Jos itseänikin alkoi ahdistaa, niin miten sitten oppilasta jolla on esim. hahmotushäiriöitä tms.?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista, että seuraat blogia. Kiva juttu.

      Poista
  9. Kallistuisin Femman kanssa samaan tulkintaan, mutta on kyllä onnistuttu sekavasti esittämään yksinkertainen tehtävä.

    VastaaPoista
  10. Minä saattaisin olla ihan innoissani jos matematiikkaa tehtäisi lapselle helpoksi tarinan keinoin. Niin että tarina vie menessään ja oppi tulee siinä sivussa. Toivon, että tehtävät tuosta kehittvät niin, että myös poikani ne ymmärtää. Itse rakastan matematiikaa ja toki toivon että myös lapseni pitävät sen yksinkertaisuudesta/haasteellisuudesta. Mutta tämä kirjan aukeama avasi myös silmäni, että entä jos tuota sivua ei ole ikinä edes testattu että sen tuottamasta tarinasta on hyötyä (motivaatio, ilo, onnistuminen). Sitten alkoi pelko, että miten parin vuoden päästä jos pohja ei aukea (ei opita 2,3,4,5 vaan opitaan että on vaikea hahmottaa noomi, sormet.... ja sitten on vielä näin tyhmiä äitejä jotka ei heti ymmärrä noita ja vaikka yritin olla hiljaa, niin saatoin sanoa ääneen että nyt on vaikea). No päätettiin ottaa nyt viikonloppu muuten vaan 1-5 lukuja. Lasketaan lautasia, vähennettään niitä. Lasketaan sormia ja vähennetään niitä. (Saattahan se olla, että kirjan tehtävät jäävät erikoistarkkailuun. Koska minusta myös pikkunatiaiseni kuuluu saada opiskella matematiikaa innostavasti ja helposti. Se helpottaa myöhemmin ihan varmasti ihan kaikilla elämän osa-alueilla).

    VastaaPoista